Vanaf 1 juli 2021 treedt de nieuwe Telecomwet in werking. Dit zorgt niet alleen voor paniek bij telemarketeers, maar ook voor bedrijven verandert er van alles.
Het zal je ongetwijfeld niet ontgaan zijn, maar vanaf 1 juli 2021 treedt de nieuwe Telecomwet in werking. Hierdoor wordt het vooral voor telemarketeers steeds lastiger om potentiële klanten op te bellen. Maar hoe zit het voor bedrijven zoals die van jou? Wat moeten jullie veranderen om weer aan de wet te voldoen?
Waar consumenten voorheen moesten aangeven dat ze niet gebeld wilde worden (Bel-me-niet register), dienen ze nu aan te geven dat ze wel gebeld willen worden. In de praktijk betekent dit dat je alleen nog maar natuurlijke personen mag bellen wanneer ze jou hier expliciet toestemming voor hebben gegeven. ZZP'ers vallen hier ook onder.
Deze wijziging doet een beetje denken aan de Privacywetgeving AVG van 2018, waarna expliciet in formulieren moest worden gevraagd of er contact opgenomen mocht worden. Nu zal dat dus ook nog voor telefonisch contact moeten zijn, met het doel van het telefoontje er specifiek bij.
Waarvoor je nog wél mag bellen zijn service calls. Bijvoorbeeld om te informeren dat je domeinnaam is gewijzigd. Voor telefoontjes waarin je een aanprijzing van je producten of diensten doet, zul je dus wel echt toestemming nodig hebben.
Heeft iemand jouw checkbox aangevinkt en toestemming gegeven dat je mag bellen om een bepaalde reden? Dan is het belangrijk dat je dit bijhoudt. Volgens de AVG dien je in ieder geval te bewaren wie de opt-in heeft aangevinkt (dus de lead), wat de status is, waar en hoe je deze opt-in hebt verkregen, wanneer de opt-in is verkregen en waarvoor de lead toestemming heeft gegeven.
Wanneer je contactpersoon ook klant is van jouw bedrijf mag je deze natuurlijk nog wel bellen. De voorwaarde is echter wel dat je belt vanuit je eigen onderneming, dus niet een dochteronderneming of een andere aangesloten partij. Daarnaast moeten de producten die je aanbiedt verwant zijn aan wat de klant eerder bij je heeft gekocht, en dit moet voor de klant ook logisch zijn.
De termijn waarin je klanten mag bellen betreft maximaal 3 jaar. Vind je deze termijn voor jouw product of dienst te kort? Dan kun je een speciale aanvraag doen bij de Klanttermijn commissie van Stichting Reclame Code.
Waar het al jaren ongewenst is om met een anoniem telefoonnummer te bellen, zal dit vanaf het ingaan van de nieuwe Telecomwet zelfs verboden worden. Bel dus leads altijd na met een herkenbaar telefoonnummer.
Interessant onderwerp en wil je nog wat meer lezen? Deze blogs van Frankwatching en DDMA raad ik je van harte aan.