Highlights van Emerce Digital Marketing Live

Op donderdag 6 juni waren collega's Jamie en Damian namens Bambuu aanwezig bij het Emerce Digital Marketing Live event in de Beurs van Berlage. Een bruisende ontmoetingsplek waar interessante inzichten en ontwikkelingen werden gedeeld. Bekijk hieronder de highlights!

Op donderdag 6 juni waren collega's Jamie en Damian namens Bambuu aanwezig bij het Emerce Digital Marketing Live event. Inspirerend en vol inzichten. Bekijk de highlights!

Damian Bakker
Door:
Damian
Friday
14
June
2024
Bambuu Nieuws

Een inspirerende dag in de wereld van digital marketing. Innovaties, toffe cases en kansen om strategische besluitvorming naar een hoger niveau te brengen. Welke onderwerpen bleven het meest hangen? En valt hier een rode draad uit te halen voor strategische besluitvorming?

Het belang van een digitaal sterk merk

Als rode draad viel op dat in het huidige digitale tijdperk de focus van digital marketing vaak te veel is gericht op de korte termijn. Bedrijven zijn geneigd te denken dat ze met een druk op de knop alles kunnen regelen, inclusief hoe klanten naar hun merk kijken. Echter blijkt uit de praktijk dat deze aanpak de merkkracht en online autoriteit vaak ondermijnt. Dit zorgt ervoor dat merken steeds meer op elkaar gaan lijken en concurreren op prijs. Grote digitale merken beseffen dit en schakelen over naar een langetermijnstrategie waarin het bouwen van een merk centraal staat. Maar hoe kun je in 2024 succesvol een merk bouwen? Welke strategieën kun je gebruiken? En welke KPI’s zijn werkelijk van belang? Je leest ze hieronder.

1. Val op, wees onderscheidend

In een wereld waar veel merken één pot nat zijn geworden, is het cruciaal om op te vallen en onderscheidend te zijn. Een sterk merk kan op de lange termijn prima omgaan met prijsverhogingen. Veel marketingcampagnes eindigen na 60 dagen, terwijl het daadwerkelijke effect vaak pas daarna begint. De focus ligt te veel op de korte termijn, mede door de beloftes van bedrijven zoals Google en Meta dat alles direct meetbaar en beïnvloedbaar is. Dit leidt tot een eenzijdige focus op snelle conversies, waardoor merken steeds meer op elkaar gaan lijken.

2. Begrijp het verschil tussen onderbuikgevoel en gedrag

Mensen maken niet alleen keuzes op basis van rationele triggers. Er is een groot verschil tussen onderbuikgevoel en gedrag: 

  • Onderbuikgevoel: bij het bouwen van een merk draait het om het creëren van een emotioneel gevoel bij je doelgroep. Dit is langzamer meetbaar en het duurt zeker een half jaar voordat je concreet gedrag kunt meten. Het resultaat is duurzaam en moeilijk te imiteren. Je richt je op mensen die in de toekomst bij je zullen kopen. 
  • Gedrag: conversiegerichte verkoopactivatie daarentegen is rationeel en snel meetbaar. Het resultaat is van korte duur en makkelijk te imiteren. Je richt je hierbij op mensen die nu bij je willen kopen. 

Beide benaderingen zijn belangrijk, maar je moet ze goed combineren om succes te behalen.

3. Pas op met kortetermijngerichtheid

Een te grote focus op de korte termijn kan je merk verzwakken. KPI’s zoals ROAS (Return on Ad Spend) en ROI (Return on Investment) kunnen misleidend zijn als ze niet in de juiste context worden geplaatst. Kijk niet alleen naar de digitale klant, want big data is niet altijd relevant bij het bouwen van een merk.

4. Verdeel je budget strategisch

Voor B2C-bedrijven is een verdeling van 60% voor merk bouwen en 40% voor verkoopactivatie ideaal. Voor B2B-bedrijven is een verdeling van 46% voor merk bouwen en 54% voor verkoopactivatie meer passend. Deze verdeling kan variëren afhankelijk van de fase waarin je merk zich bevindt. In het eerste jaar kan het budget bijvoorbeeld 35% voor merk en 65% voor activatie zijn, terwijl dit bij een toonaangevend merk 72% voor merk en 28% voor activatie kan zijn. De strekking is dat een (groot) deel van het budget gericht moet zijn op het bouwen van je merk. Zo speel je in op het onderbuikgevoel van je klanten en creëer je merkvoorkeur. Duurzaam en moeilijk te imiteren. 

5. Investeer in het moeilijke deel

Als verkoopactivatie makkelijk is, moet het budget voor het bouwen van je merk omhoog. En als het bouwen van je merk makkelijk is, moet het budget voor verkoopactivatie omhoog. Je moet ze goed combineren om succes te behalen. Vaak is het ook product of dienst afhankelijk. Zo zijn verkoopactivaties makkelijker als producten goed qua prijs te vergelijken zijn, zoals hypotheken. En is het bouwen van een merk makkelijker bij emotionele producten, zoals bier.

Meer weten?

Al met al is het belangrijk om verder te kijken dan de korte termijn en te investeren in merkstrategieën die op de lange termijn hun vruchten afwerpen. Zo zorg je ervoor dat je merk niet alleen nu, maar ook in de toekomst relevant en onderscheidend blijft.

Wil je meer weten over één van deze onderwerpen? Dan deel ik hier graag meer over. :)

Arrow icon
Damian Bakker
Damian Bakker
Marketing Consultant

Interesse in onze aanpak? Laat Bambuu meekijken met je uitdagingen.

Bekijk of je in aanmerking komt voor een vrijblijvende nulmeting door onze specialisten.

No items found.