2 september hostte ik samen met collega Bart een webinar over één van mijn favoriete onderwerpen contentmarketing. Kijk hem terug of download de presentatie.
Donderdagochtend 2 september hostte ik samen met Bart een webinar over één van mijn favoriete onderwerpen; contentmarketing. We hebben de learnings van de vorige webinars meegenomen en zijn er klaar voor! We gaan live en hebben al snel door dat we een uitdaging met de techniek hebben, video en geluid blijken van een andere laptop te komen, de kop is eraf ;-).
We presenteerden vandaag de uitkomsten van ons onderzoek naar contentmarketing en vergeleken deze met het Semrush onderzoek The State of Contentmarketing rapport, wereldwijd gehouden en ingevuld door 1500 marketeers. Ook deelden we praktische tips, tools en lieten we een aantal voorbeelden zien van o.a. Breinstein.
Opvallend was dat video en events relatief nog weinig onderdeel zijn van de contentmarketingstrategie in Nederland (o.b.v. ons onderzoek). We speculeerden in de chat of dit te maken kon hebben met kosten en tijd. Toch zijn dit voor leadgeneratie en brand awareness zeer kansrijke contentvormen.
Ook stonden we stil bij welke ‘nieuwe’ kanalen men vaker verwacht in te zetten. Als winnaars kwamen YouTube en TikTok naar voren. In de chat ontstond een discussie over verschillen in BtoB en BtoC marketing waarin we toelichtten dat dit afhankelijk is van je doelgroep en funnel. Bart lichtte de ideale funnel en type content toe die je kunt inzetten.
We liepen door verschillende content tools zoals Uber Suggest, Answer the Public en SemRush heen en gaven tips hoe je dit kunt inzetten, waar je op let en hoe je tot de juiste thema’s komt.
Benieuwd naar het hele webinar, kijk deze hier terug.
En/of bekijk de presentatie slides.
Opvallende trends in VIDEO content
1. Posts met één afbeelding kreeg 2x zoveel traffic als posts met alleen tekst.
→ En werd 30% meer gedeeld
→ En kreeg 25% meer backlinks
2. Posts met meer dan 7 afbeeldingen kregen 4x meer traffic dan artikelen met alleen tekst.
3. Posts die geen video bevatten kregen 92% minder traffic, 24% minder gedeeld dan posts met minstens één video.
Opvallende trends in LONGREADS content
1. Longreads met 7000+ woorden krijgen bijna 4x meer verkeer en 43% meer shares dan artikelen van een gemiddelde lengte (900 – 1200 woorden).
2. Artikelen met lange titels (10 – 13 woorden) trekken 2x meer verkeer en 1.5x meer shares dan korte titels (minder dan 7 woorden).
3. Titels met lijstjes krijgen de meeste pageviews.
4. Artikelen met visuele content (afbeelding en/of video) krijgen meer verkeer, shares en backlinks.